TEST

Blogroll

AZIMAT A

AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA

07 Disember 2011

Struktur liga bakal dirombak - Liga Malaysia - Sinar Harian

Struktur liga bakal dirombak - Liga Malaysia - Sinar Harian

1 ulasan:

AZIMAT MATEMATIK. berkata...

FAM perlu peka kepada situasi penjadualan FIFA dan AFC. Jangan pakai hentam kromo aje. Fikir dahulu sebelum bertindak. Sebab itulah dalam organisasi perlu ada pakar untuk mengatur selia aktiviti tahunan. Jangan diabai atau diubah perancangan yang sudah diputus melalui mesyuarat. Jika ianya berlaku, peminat tempatan akan menganggap lebih baik jangan diadakan mesyuarat. Buat habis ongkos aje. Sebelum sesuatu diputuskan berfikir dan kaji terlebih dahulu sebelum diumumkan kepada media massa mahupun peminat tempatan.
Dikesempatan ini, saya ingin berkongsi pengalaman ngeri bolasepak negara akibat pengambilan pemain import. Masihkah kita ingat? Mutu permainan menjunam hingga ke paras menakutkan. Rasuah menular dikalangan pemain. Bolasepak negara boleh dijual beli oleh bookie sama ada kecil mahupun besar. Pemain bertaraf bintang era 80 an dan 90 an mula terjebak dengan perniagaan secara kecil-kecilan. Mereka sanggup menggadai maruah diri, negeri dan negara.
Apakah aspek ini sudah dikaji secara mendalam oleh FAM? Bukan pandangan negatif ingin diluahkan. Perkara sebegini perlu dipertingkatkan demi kebangkitan mutu bolasepak negara. Wujud garis panduan yang beretika dan beri penerangan secara berhemah kepada setiap pasukan atau kelab. Yang ditakuti ialah "Yang dikejar tidak dapat. Yang dikendong berciciran". Pemantauan perlu dibuat secara berjadual agar pengurusan pasukan berjalan lancar. Gaji, elaun, KWSP, rawatan, bonus dan sebagainya diberi kepada pemain mengikut syarat perjanjian.
Ujian dopping ke atas pemain secara berkala dijalankan sama ada sebelum atau selepas tamat sesuatu temasya. Beri penekanan dan objektif kepada jurulatih mahupun pengurus mengenai hala tuju bolasepak negara.
Mutu pengadilan dan jadual perlawanan perlu diatur mengikut ranking pasukan. Ketepatan keputusan oleh pengadil menambah lagi kesengitan mutu permainan. FAM jangan hanya pandai berdolak-dalik setelah diprotes oleh pasukan tertentu. Jadikan kesemua pasukan anak emas. Jika perkara seperti di atas diutamakan walaupun tidak bernilai harganya, Insya Allah, mutu bolasepak negara akan ke mercu kegemilangan.