TEST

Blogroll

AZIMAT A

AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA

19 Mac 2020

Duduklah diam-diam di rumah - PM

BERKONGSI ILMU LEBIH BAIK DARIPADA BERKONGSI HARTA KEKAYAAN


TAN Sri Muhyiddin Yassin menyeru rakyat di negara ini supaya tinggal di rumah sahaja dan tidak melakukan perjalanan rentas negeri bagi menjayakan Perintah Kawalan Pergerakan yang diputuskan kerajaan.
Perdana Menteri berkata, pematuhan arahan itu dapat menghindarkan rakyat daripada jangkitan koronavirus baharu (Covid-19) sekali gus dapat membendung penularan wabak itu dan putuskan rantaian jangkitan.
Beliau berkata, inilah tujuan sebenar Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan oleh kerajaan, bukan untuk membolehkan orang ramai balik ke kampung, memenuhi jemputan kenduri, membeli belah di pasar raya, bersiar-siar di taman atau bercuti di tempat peranginan.
“Bukan. Tujuannya ialah supaya saudara-saudari duduk di rumah. Stay at home and protect yourself and your family (Tinggal di rumah dan selamatkan diri serta keluarga).
“Saya sebutkan perkara ini kerana semalam ramai yang balik ke kampung. Saya lihat lebuh raya sesak dengan kenderaan menuju ke arah utara, selatan dan timur. Stesen bas juga sesak dengan orang ramai yang ingin pulang ke kampung.
“Saya ingin merayu kepada saudara-saudari. Tolonglah. Stay put where (tetap di mana anda berada). Yang ada di Kuala Lumpur, duduklah di Kuala Lumpur. Yang ada di Johor Bahru duduklah di Johor Bahru. Yang ada di Pulau Pinang, duduklah di Pulau Pinang.
“Kalau anda merancang untuk pulang ke kampung, batalkanlah dahulu niat itu. Saya minta tolong untuk tempoh dua minggu ini sahaja,” katanya dalam Perutusan Khas Covid-19, sebentar tadi.
Muhyiddin berkata, tempoh dua minggu pematuhan arahan itu penting bagi membolehkan pihak berkuasa memutuskan rangkaian penularan wabak itu yang semakin serius di negara ini.


Tiada ulasan: