RANCANGAN TAHUNAN KAJIAN TEMPATAN TAHUN 6
MINGGU | TOPIK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI PEMBELAJARAN |
Minggu 1, 2, 3, dan 4
| 9. SUMBER NEGARA 9.1 Sumber Semula Jadi a. Jenis sumber i. Mineral seperti petroleum dan gas asli ii. Air iii. Udara iv. Hasil hutan seperti kayu, rotan dan damar v. Hasil laut seperti ikan, udang dan kerang vi. Tanih vii. Suria | Aras 1 1. Menyenaraikan jenis-jenis sumber yang terdapat di negara kita. 2. Menyenaraikan sumber mineral utama. 3. Menyenaraikan hasil hutan yang terdapat di Negara kita. 4. Menyatakan hasil laut yang terdapat di negara kita. Aras 2 1. Mengelaskan jenis-jenis sumber. Aras 3 1. Menghuraikan air, udara dan suria sebagai sumber. | 1. Membincangkan jenis-jenis sumberberdasarkan gambar atau sumber sebenar. 2. Membuat peta minda berkenaan dengan jenis sumber semula jadi 3. Mengumpul dan mengelas gambargambar mengikut jenis sumber. 4. Melukis poster bertemakan sumber semula jadi. |
Minggu 5, 6, 7 dan 8
| b. Sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharui i. Sumber yang boleh dibaharui ialah sumber yang boleh diganti dan tidak kehabisan • Air • Udara • Hutan • Tanih • Suria ii. Sumber yang tidak boleh dibaharui ialah sumber yang terhad dan akan habis • Sumber mineral seperti petroleum, gas asli, logam dan bijih timah c. Cara mendapatkan sumber i. Sumber diperoleh melalui aktiviti seperti perlombongan, pembalakan dan penangkapan | Aras 1 1. Menyatakan maksud sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharui. 2. Menyenaraikan sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharui. Aras 2 1. Mengelaskan sumbersumber mengikut jenisnya. 2. Membandingkan dan membezakan bahan-bahan kegunaan harian daripada sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharui. Aras 3 1. Meramalkan akibat jika sumber petroleum dan gas asli negara kita kehabisan. Aras 1 1. Menerangkan cara mendapatkan sumber semula jadi. 2. Menyenaraikan peralatan yang digunakan untuk mendapatkan sumber semula jadi. Aras 2 1. Membandingkan dan membezakan cara mendapat dua jenis sumber alam di Malaysia. Aras 3 1. Mencadangkan alternatif kepada kaedah mendapatkan sumber alam dan sumber tenaga. 2. Membincangkan peranan sekolah, institusi pengajian tinggi dan pusat-pusat latihan dalam membangunkan sumber manusia. | 1. Membuat jadual dua lajur menunjukkan jenis sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharu. Bincangkan kedua-dua jenis sumber tersebut. 2. Melabelkan barangan seperti pakaian, kereta, makanan dan minuman hasil daripada sumber yang boleh dibaharui dan tidak boleh dibaharui. 3. Melayari laman w eb untuk mendapatkan maklumat mengenai sumber yang dibaharui dan tidak boleh dibaharui. 1. Mengumpul gambar-gambar yang menunjukkan cara mendapatkan sumber dan membuat catatan ringkas tentang gambar tersebut dalam buku skrap. |
MINGGU | TOPIK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI PEMBELAJARAN |
Minggu 9, 10, 11 dan 12.
| d. Kegunaan sumber i. Sumber semula jadi digunakan untuk mendapatkan tenaga ii. Bahan mentah untuk kegunaan sector perindustrian iii. Hasil laut seperti udang, kerang, ikan dan tiram sebagai sumber makanan iv. Tanih yang subur untuk aktiviti pertanian v. Hasil laut dan hasil hutan digunakan sebagai bahan dalam ubat-ubatan | Aras 1 1. Menyenaraikan kegunaan sumber. 2. Menerangkan kegunaan sumber untuk memenuhi keperluan manusia. 3. Menamakan produk yang dihasilkan daripada pelbagai sumber. Aras 2 1. Menerangkan kepentingan sumber dalam pembangunan negara. Aras 3 1. Mengkaji dan merumuskan langkah-langkah penggunaan sumber secara optimum. | 1. Membincangkan cara sumber menghasilkan tenaga dan membantu manusia menjalani hidup dengan lebih mudah. 2. Membuat carta bergambar mengenai produk yang berasaskan hasil laut. 3. Menulis puisi bertemakan sumbangan hutan kepada manusia |
Minggu 13, 14, 15 dan 16
. | e. Kesan kegiatan mendapatkan sumber kepada alam sekitar i. Landskap • Perubahan landskap akibat perlombongan, pembalakan dan pembinaan empangan elektrik hidro - kolam- kolam lombong - kaw asan tandus - permukaan bumi yang terdedah - pembentukan tasiktasik Yang menenggelamkan kaw asan terlibat ii. Pencemaran • Pencemaran laut akibat perlombongan minyak • Pencemaran sungai akibat pembalakan dan perlombongan • Pencemaran udara akibat kegiatan manusia seperti kerja-kerja kuari | Aras 1 1. Menyatakan kesan aktiviti mendapatkan sumber kepada alam sekitar. 2. Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada aktiviti perlombongan, pembalakan dan pembinaan empangan eletrik hidro. 3. Menyatakan jenis pencemaran. Aras 2 1. Menghuraikan punca berlakunya pencemaran. 2. Menyatakan aktiviti yang boleh menyebabkan kepupusan sumber. Aras 3 1. Menjelaskan kesan pencemaran terhadap tumbuhan, hidupan laut, haiw an dan manusia. 2. Mencadangkan usaha untuk mengurangkan kepupusan sumber. 3. Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber alam dan tenaga. Aras 3 1. Menjelaskan kesan pencemaran terhadap tumbuhan, hidupan laut, haiw an dan manusia. 2. Mencadangkan usaha untuk mengurangkan kepupusan sumber. 3. Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber alam dan tenaga. | 1. Menghasilkan buku skrap daripada gambargambar yang menunjukkan perubahan landskap akibat pembalakan, perlombongan dan pembinaan empangan elektrik hidro. 2. Membincangkan perubahan landskap melalui tayangan video. 3. Membuat laporan tentang gambar atau keratin akhbar mengenai pencemaran di negara kita. 4. Meneliti lirik lagu atau puisi yang bertemakan alam sekitar. Bincangkan jenis dan kesan pencemaran dalam lagu tersebut. 5. Mengkaji satu kawasan berhampiran rumah atau sekolah murid yang mengalami pencemaran. Tuliskan satu laporan tentang jenis dan punca pencemaran serta keadaan di kaw asan tersebut. |
MINGGU | TOPIK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI PEMBELAJARAN |
Minggu 17, 18, 19 dan 20
| iii. Ancaman kepupusan • Aktiviti membalak boleh Mengakibatkan kepupusan spesis sumber hutan • Aktiviti mendapatkan hasil laut secara berleluasa boleh menyebabkan spesis sumber laut berkurangan • Aktiviti perlombongan yang berterusan untuk jangkamasa yang lama menyebabkan bekalan dan simpanan sumber galian berkurangan | Aras 3 1. Menjelaskan kesan pencemaran terhadap tumbuhan, hidupan laut, haiw an dan manusia. 2. Mencadangkan usaha untuk mengurangkan kepupusan sumber. 3. Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber alam dan tenaga. | 4. Meneliti lirik lagu atau puisi yang bertemakan alam sekitar. Bincangkan jenis dan kesan pencemaran dalam lagu tersebut. 5. Mengkaji satu kaw asan berhampiran rumah atau sekolah murid yang mengalami pencemaran. Tuliskan satu laporan tentang jenis dan punca pencemaran serta keadaan di kaw asan tersebut. |
Minggu 21, 22, 23 dan 24
| f. Pemeliharaan dan pemuliharaan i. Penggunaan sumber secara positif Penggunaan sumber tanpa pembaziran dengan mengambil kira imbangan antara keperluan dengan pengurusan alam sekitar dan ekologi | Aras 1 1. Menyenaraikan langkahlangkah pemeliharaan dan pemuliharaan sumber. 2. Menamakan pihak-pihak yang terlibat dalam proses penghutanan semula. | 6. Membincangkan usaha yang diambil oleh pegaw ai perikanan untuk mengelakkan kepupusan hidupan laut. 7. Sumbang saran mengenai kesan aktiviti pembalakan, perlombongan dan penangkapan hasil laut. f. Pemeliharaan dan pemuliharaan i. Penggunaan sumber secara positifPenggunaan sumber tanpa pembaziran dengan mengambil kira imbangan antara keperluan dengan pengurusan alam sekitar dan ekologi Aras 1 1. Menyenaraikan langkah pemeliharaan dan pemuliharaan sumber. 2. Menamakan pihak-pihak yang terlibat dalam proses penghutanan semula. Menyedari perlunya menggunakan sumber dengan bijak. 1. Membincangkan Langkah penjimatan dalam penggunaan sumber. 2. Menonton video mengenai program penghutanan semula di Malaysia.. |
MINGGU | TOPIK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI PEMBELAJARAN |
Minggu 25, 26, 27, dan 28
| ii. Penghutanan semula Penghutanan semula merupakan satu usaha menanam semula bagi menggantikan pokok-pokok yang ditebang • Tujuan penghutanan semula • Cara penghutanan semula • Agensi yang terlibat dalam penghutanan semula iii. Tebus guna tanah Tebus guna sebagai satu langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tanah dan tanih • Kaw asan bekas lombong digunakan secara produktif untuk penanaman, akuakultur dan rekreasi | 2. Menyatakan langkah pemeliharaan dan pemuliharaan sumber tanah. 3. Menyenaraikan cara menjimatkan pengggunaan sumber. 4. Menjelaskan cara tebus guna tanah dan tujuan menebus. 5. Menyenaraikan cara menjimatkan penggunaan sumber. 6. Mew arnakan bahan-bahan yang boleh dikitar dan digunakan semula. Aras 2 1. Menyatakan peranan semua pihak dalam pemeliharaan dan pemiliharaan hutan | 3. Berbincang dan membuat laporan tentang aktiviti penghutanan semula di Malaysia. 4. Mencari maklumat dan melaporkan tujuan dan cara tebus guna tanah. 5. Membincangkan keadaan fizikal kaw asan yang telah ditebus guna berdasarkan gambargambar. 6. Membincangkan dan Mencadangkan langkah-langkah penjimatan air di rumah atau di sekolah secara berkumpulan |
Minggu 29, 30 31 dan 32
| • Kawasan paya dijadikan kaw asan pertanian, perumahan dan perindustrian iv. Pengurangan penggunaan • Penggunaan sumber secara optimum dengan mengambil kira bekalan dan simpanan terutamanya sumber yang tidak boleh dibaharui v. Kitar dan guna semula • Kitar dan guna semula bahanbahan buangan seperti kertas, tin, kaca, besi dan plastik vi. Raw atan sisa buangan • Rawatan pada sisa buangan sumber seperti sisa hasil hutan dan sisa hasil laut | 2. Menyatakan kepentingan merawat sisa buangan. 3. Menghuraikan cara merawat sisa buangan. 4. Membincangkan langkahlangkah penjimatan dalam penggunaan sumber. Aras 3 1. Menyatakan sebab dan akibat sekiranya tiada perancangan yang sempurna dalam pemeliharaan dan pemuliharaan sumber. 2. Membuat generalisasi mengenai kesedaran masyarakat di dalam penjagaan alam sekitar | 7. Melukis poster yang bertema penjimatan air. 8. Mengadakan kempen di sekolah untuk mengumpul surat khabar, tin dan barang kaca bagi tujuan kitar dan diguna semula. 9. Mengadakan ceramah tentang pengurusan dan penggunaan bahan buangan yang dikitar dan diguna semula. 10. Menjalankan uji kaji meraw at air yang tercemar melalui proses penurasan. |
MINGGU | TOPIK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI PEMBELAJARAN |
Minggu 33, 34, 35 dan 36
| • Raw atan pada air yang tercemar akibat aktiviti perlombongan, pembalakan, perkumbahan dan perkilangan 9.2 Sumber Manusia a. Jumlah penduduk i. Penduduk merupakan sumber kepada Negara. a. Penduduk merupakan sumber kepada negara. • Wujud kepelbagaian tahap kebolehan dan kemahiran | 3. Mencadangkan usaha-usaha yang dijalankan bagi memastikan alam sekitar dilindungi setelah sumber digunakan. Aras 1 1. Menyatakan maksud sumber manusia. 2. Menerangkan sumber manusia sebagai asas kekayaaan sesebuah negara. Aras 2 1. Menghuraikan bagaimana kepelbagaian tahap kebolehan dan kemahiran memberi faedah kepada negara. 2. Menjelaskan situasi yang akan ber laku jika Negara tiada sumber tenaga pekerja mahir. | 1. Berbincang untuk mendapatkan maklumat mengenai penduduk yang menyumbang kepada pembangunan negara. 2. Mengadakan perbahasan bertajuk ‘Penduduk Yang Ramai Menguntungkan Pembangunan Negara.’ 3. Forum mengenai tahap kesihatan bertemakan tenaga kerja berkualiti. 4. Membincangkan slogan ‘Rakyat Bersih, Negara Sihat. |
Minggu 37, 38, 39 dan 40
| b. Tahap Pendidikan i. Pendidikan dan kepakaran penduduk berupaya melaksanakan pembangunan Negara. • Sumber tenaga mahir boleh dibentuk melalui pendidikan. 7. memahami dan menyedari usaha -usaha pembangunan ekonomi sentiasa dipertingkatkan; 8. menyedari pelbagai usaha dijalankan untuk menjamin perkembangan ekonomi dan pembangunan negara secara berterusan; 9. mengenal perlembagaan negara kita; 10. memahami dan mengamalkan RukunNegara dalam usaha membina bangsa dan negara; 11. mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan harian dalam usaha membangunkan negara; 12. menghormati dan mengamalkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara kita; 13. menghormati dan memahami pelbagai rancangan ekonomi , sosial dan kerohanian dalam usaha membangunkan negara kita; | Aras 3 1. Meramalkan kemungkinan-kemungkinan yang akan wujud jika sesebuah Negara itu mempunyai kurang penduduk. Aras 1 1. Menyatakan kepentingan pendidikan dalam pembangunan negara. 2. Menyatakan tahap-tahap pendidikan di Malaysia. Aras 2 1. Menjelaskan tahap pendidikan menentukan tahap pembangunan negara. Objektif kurikulum Kajian Tempatan Tahun 6 adalah untuk membolehkan murid: 1. mengenali dan menghargai pelbagai sumber di negara kita; 2. menyedari cara sumber diperoleh dan kesannya pada sumber dan landskap; 3. mengetahui cara-cara pengurusan sumber negara; 4. menyedari setiap individu bertanggungjawab dan mempunyai komitmen terhadap pemeliharaan dan pemuliharaan sumbernegara; 5. mengetahui pelbagai kegiatan ekonomi utama dan lokasinya di Malaysia; 6. mengetahui dan menghargai sumbangan kegiatan ekonomi terhadap pekerjaan, pendapatan dan pembangunan negara; dipertingkatkan;
| OBJEKTIF : 1. Mengenali dan menghargai pelbagai sumber di negara kita. 2. Mengetahui cara sumber diperoleh dan menyedari kesannya terhadap landskap dan sumber. 3. Mengetahui penggunaan dan cara pengurusan sumber negara. 4. Menyedari bahaw a setiap individu bertanggungjaw ab terhadap pemeliharaan dan pemuliharaan sumber negara supaya alam sekitar terpelihara. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan