TEST

Blogroll

AZIMAT A

AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA

17 Oktober 2010

WANG DAN TEMAN

Wang mempunyai kuasa yang cukup hebat. Kawan mempunyai kuasa yang cukup kuat. Berhati, jika wang dan teman dijadikan pilihan. Berhati membawa maksud yang tersirat. Seandainya teman yang lama yang berpisah dengan kita mengunjungi bangsal kita, tentu ada sejuta makna? Layan mereka dengan ikhlas.
Jika teman menghulur tangan meminta bantuan dalam bentuk pinjaman mencecah ribuan ringgit, terus kita memohon maaf. Jika teman mengucap dengan kalimah manis dan mudah sewaktu menutur bicara kata, ucapkan dengan semurni kasih, maaf " aku sayangkan kamu".
Hulurkan bantuan seikhlas kasih. Anggaplah sumbangan kita sebagai sabsidi pihak kerajaan kepada rakyat. Jangan ditagih pembayaran seperti bank mahupun Ah Long. Jangan beri dalam kadar yang banyak. Jika sayang teman, ucapkan setakat ini sahaja yang aku mampu.
Kehadiran mereka ke bangsal kita, membuka pintu rezeki yang sebenarnya. Jika suami mahupun isteri kita ketahui hakikat kehadiran teman kita, dengan penuh hajat dan niat, lafazkan aku sayangkan teman. Kreditkan secukup rasa seperti MAGGI.
Jangan diharap wang yang diberi pinjam akan dikembalikan semula. Jika sayang teman, usah diajar memberi wang sepertimana bank menghulurkan pinjaman kepada peminjam.
Sekian, dari ambo.

Tiada ulasan: